Welcome to South-Africa - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu Welcome to South-Africa - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu

Welcome to South-Africa

Door: Bas Finders

Blijf op de hoogte en volg Bas

13 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Waar moet ik beginnnen...
Ik ben nu bijna een week in Zuid-Afrika en heb me eigenlijk nog geen minuut verveeld. Ik zal bij het begin beginnen;

Vrijdagavond om 2300 uur kwam ik aan op Cape Town International Airport. Na een lange vliegreis waarin ik gelukkig driekwart van de tijd heb kunnen slapen, kon ik door naar Franschhoek. De chauffeur stond netjes klaar met een keurig bordje; 'Bas Finders'. Dat moest wel kloppen. Ik moet zeggen dat van een cultureshock gelijk sprake was... na deze rit is het gehalte wilde dieren in Zuid-Afrika volgens mij flink gekrompen: een dassie (familie van de olifant, hij is echter vele malen kleiner), een uil en tientallen kikkers hebben de overkant van de straat niet gehaald....

Ondanks het tijdstip werd ik nog hartelijk ontvangen door de eigenaar van de lodge waar ik verblijf. Deze lodge is overigen ontzettend tof op een fantastische locatie.
Op zaterdag ben ik gelijk het dorp ingedoken om de benodigde wereldstekkers en een Zuid Afrikaanse simkaart te kopen.
Het dorp is een klein kwartiertje lopen vanaf de lodge. Toen ik terugkwam was het alweer 14 uur en dat is natuurlijk tijd voor een pilsje, oftewel... terug het dorp in met Mark om mij kennis te laten maken met het lokale bierassortiment. Geen Heineken... Lucky me!

Ik was mij nog aan het afvragen wat ik 's avonds zou moeten gaan eten, toen mij verteld werd dat ik gewoon kon aanschuiven bij de braai. Een braai... exact hetzelfde als barbecueën, maar dan met echt vlees, op een echt vuur, gestookt op echt hout, gewoon in een kuil, in plaats van de multifunctionele buitenkeukens van een paar duizend euro zoals we ze in Nederland kennen.

Mark is dus de eigenaar van de lodge, een ontzettend vriendelijke man (zoals eigenlijk iedereen hier vriendelijk is, so far...).
Hij doet ontzettend veel naast het runnen van zijn lodge; het bijhouden van de lokale diersoorten, van vogels tot kikkers en van vissen tot cobra's. En hij werkt aan een project om Cape Town Castle bekender en aantrekkelijker te maken en aangezien hij daar op maandag moest zijn, liet ik de kans niet liggen om mee te reizen naar de metropool. Ondanks het feit dat ik pas een minuscuul deel van Kaapstad heb gezien, ben ik van mening dat het echt een fantastische stad is.

Op dinsdag was het tijd voor serious business, mijn eerste stagedag.
Op moment van schrijven ben ik net terug van mijn derde stagedag en het waren 3 lange leerzame dagen. Ik begin wat meer gewend te raken aan het ritme van ongeveer 13 uur werk per dag. En het feit dat de stage ontzettend interessant is, de mensen superchil zijn en het in de keuken gewoon kouder is dan buiten... zorgt ervoor dat ik het nog steeds prima naar mijn zin heb.
In de keuken schiet het al goed op, ik heb tot nu toe elke dag op een andere afdeling gestaan, om zo snel mogelijk alle algemene dingen van de keuken te leren. Het is me redelijk mee gevallen en ik leer ontzettend veel.
Toch kijk ik uit naar het weekend, het team gaat vaak iets leuks doen in het weekend en deze keer staan een aantal wine-tastings en een lunch op het programma, dat laat ik natuurlijk niet schieten.
Wat de taal betreft, no problemo, Engels is de standaardtaal en op een aantal momenten dat ik écht niet weet wat ze nou bedoelen met een bepaald ingredient, is er altijd nog Afrikaans! Vooral simpele woordjes zijn goed te verstaan en bij lastige ingredienten is het al een aantal keer van pas gekomen. Wanneer ze sneller beginnen te praten en hele gesprekken gaan voeren gaat het meestal fout...

Doordat iedereen hier Engels spreekt komen sommige oorspronkelijk Nederlandse woorden niet helemaal tot hun recht, de plaats bloemfontein wordt daarom ook uitgesproken als [bloomfontieen], aan de andere kant heeft het Afrikaans ook veel invloed op de manier waarop ze Engels spreken! Dat is ontzettend tof want ondanks dat ze Engels spreken hoor je ze niet vaak 'Yes' zeggen, eerder 'joaah' .
Nog mooier is dat wanneer je vraagt hoe het met iemand gaat, het antwoord soms 'I'm fine' is maar net zo vaak gewoon 'lekkur'

So far so good... Ondertussen is het hier bijna 1 uur 's nachts en morgenvroeg gaan we gewoon weer aan de slag!

Een korte samenvatting, het weer is goed, Franschhoek is klein maar ontzettend gaaf, de omgeving ga ik zeker nog verkennen want het is hier prachtig. En tot nu toe heb ik het hier goed!
Vanaf maandag verwacht ik mijn auto te hebben, dus dan hoef ik niet meer elke dag op en neer te wandelen en kan ik wat meer rondreizen.

Cheers for now!
Bas

  • 14 Februari 2014 - 11:10

    Caroline:

    Hey Bas,

    Leuk te horen dat je het naar je zin hebt daar.

    Gr. Caroline.

  • 14 Februari 2014 - 13:00

    Opa En Oma:

    Hallo Bas,

    Leuk, dat het jou zo goed bevalt.
    Als je het Afrikaans niet goed kunt volgen, moet je het woordenboek van je vader maar lenen, dat hij
    op sinterklaas surprise avond heeft gekregen.
    Ben je nog geen olifanten tegengekomen?
    Verder is hier alles oke, veel succes met je stage.

    groeten van

    Opa en Oma

  • 14 Februari 2014 - 13:16

    Peggy:

    Bas,
    Heel erg leuk dat we hier je leventje in Afrika kunnen volgen.
    Heel veel succes en tot leessss!
    De jrus en adieë wa.
    Peggy

  • 14 Februari 2014 - 17:50

    Florry:

    Hoi Bas,
    Leuk zo.n verslag fijn dat het je al zo goed bevalt , fijne tijd geniet ,
    Veel succes,
    Gr. Jan en Florry

  • 14 Februari 2014 - 19:05

    Marion:

    Nou Bas,

    Dat klinkt allemaal erg goed en leuk.
    Hier regent het keihard en het is echt raar weer.
    Ik heb net de Cito achter de rug met mijn leerlingen en over twee weken is het carnaval.
    Niet voor ons want wij gaan op wintersport.
    Nog veel plezier.

    Gr van ons

  • 17 Februari 2014 - 13:20

    Leon Schaeps:

    Hoi Bas,

    Cool dit reisverslag en super het je bevalt.

    Groeten Leon

  • 18 Februari 2014 - 18:48

    A.Lenzen:

    Hallo Bas,

    Fijn wat van je te horen.
    Groetjes van Tante Agnes, oom Martin en Opa en Oma Finders

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 9285

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 10 Augustus 2016

Managementstage United Arab Emirates

07 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Stage Franschhoek, Zuid-Afrika

Landen bezocht: