Elk verhaal heeft 2 kanten - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu Elk verhaal heeft 2 kanten - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu

Elk verhaal heeft 2 kanten

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Om maar meteen met de positieve dingen te beginnen,
Vanuit een zonnig, warm Zuid-Afrika, Hallo allemaal.

De titel van dit bericht doet misschien vermoeden dat ik het ineens niet meer naar mijn zin zou hebben, of nog erger. Niets is gelukkig minder waar... Ik heb het nog altijd ontzettend goed hier.
Toch is het dit weekend mijn beurt om jaloers te zijn, als ik de afgelopen we(e)k(en) mijn telefoon bekijk zijn er vaak berichtjes te lezen als, waar gaan we heen, wat trekken we aan en wat is er te doen. Ik heb het natuurlijk over CARNAVAL en om jullie op de hoogte te brengen; dat hebben ze dus niet in Zuid-Afrika.
Ik ga dit weekend dus waarschijnlijk NIET op Facebook kijken en kom pas onder mijn steen vandaag als het weer woensdag is.

Sorry voor de sensatiezoekers, goed nieuws voor de wat meer bekommerden, ik heb het dus nog steeds goed. Ik zal doorgaan waar ik de vorige keer gestopt ben.
De belangrijkste gebeurtenis is dan ook, de basmobiel! Ik heb nu bijna 2 weken mijn auto en ik moet zeggen dat dat behoorlijk wat vrijheid geeft. In plaats van een kwartiertje lopen ben ik nu binnen 3 minuten op mijn werk, na een lange dag kan ik lekker terugrijden én boodschappen gooi je nu gewoon in de achterbak. Naast deze praktische dingen is de automobiel natuurlijk ook uitermate geschikt voor offroad avonturen en langere reizen. Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan de Berg River Dam en de Franschhoek pas, maar het feit dat die prachtige plaatsen om de hoek zijn zegt wellicht genoeg. Oftewel, ontzettend handig die auto, alhoewel, dan moet deze het wel doen. Na 3 dagen stond ik 's ochtends namelijk mooi te kijken toen de auto niet wilde starten. Na een aantal pogingen deed hij steeds minder, ik had geen tijd om het euvel verder te inspecteren en ben met een chagrijnig gezicht naar het werk gelopen. Natuurlijk ging ik mij afvragen wat er mis kon zijn...
Na logisch nadenken kwam ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk de accu zou zijn. Ik hoor u lachen, Bassie had iets aan laten staan, het licht!
Die beredenering is vast juist, behalve dan het licht, want als je dat aan laat staan gaat ineens het lawine-alarm af zodra je de sleutel verwijdert.

Na het werk besloot ik nogmaals te proberen, helaas was de auto niet wonderbaarlijk genezen, maar het feit dat de ruitenwissers steeds langzamer voortbewogen, lees; stil stonden. bevestigde het falen van de accu. Gelukkig zijn hier genoeg spullen om de accu te herladen en warempel deed de Volkswagen Citi Golf het weer.
De oorzaak? Ik denk dat ik de achterruitverwarming heb aangezet en heb laten aanstaan ( per ongeluk natuurlijk, dat ding heb je hier niet nodig ) en anders is de accu kapot, in dat geval merk ik het volgende week wel.
Genoeg over de auto.

Tijdens de stage begin ik steeds meer mijn plek te vinden, de afgelopen twee weken ben ik naar de 'prep afdeilng' gegaan. Samen met een iemand anders maak ik shifts van 8 tot 5. Oftewel, prima tijden, 's avonds vrij!
We ontvangen alle bestellingen en bereiden van alles voor. Best leerzaam om aan het begin van de stage alle componenten en dingen te zien máár het draait natuurlijk om 'the service'. Daarom zal ik volgende of de week erna weer terugkeren naar de lange dagen. Voor het zover is zijn er nog een aantal andere dagen om naar uit te kijken. Morgen zal ik samen met Chef en 2 anderen naar een design-beurs in Cape Town gaan. Om daar te laten zien wat we kunnen. Volgende week woensdag, zal ik een dag naar zusterrestaurant 'Bread and wine' gaan, om daar te leren/zien hoe je een varkentje wast/slacht! Ontzettend tof.

Dit verslag begint een redelijk avondvullend program te worden. Dus ik hoop dat het interessant genoeg is. Daarom dan nu: DE WEEKENDEN.

Franschhoek pas, Stellenbosch en verschillende prachtige vineyards hebben de revue gepasseerd en de omgeving hier is echt ontzettend mooi. Binnenkort zal ik ook wat weekendjes weg boeken en zoals Mark (remember, de lodgebaas) mij vertelt; je hebt betaald voor je dagen om hier te slapen, dus als je ergens anders heen wilt regel ik dat je daar gratis kunt blijven. Wow, die service hebben ze bij Waldorf Astoria niet.

Tot slot zal ik jullie trakteren op de nodige Zuid-Afrikaanse woordjes, die ze voor het gemak gewoon mengen met hun vloeiende Engels.

'Take that bakkie, dry it with your lappie and put it there'
Toen ik een van mijn Zuid-Afrikaanse collega's vroeg wat hij aan het maken was en hij aarzelend zei: 'We're making bitturbollen' wist hij wel spontaan een glimlach op mijn gezicht te toveren, die hebben ze hier dus ook!
Genoeg voor nu. 'I'm going to the other kroeg' (dat was een insider, als je 'm niet snapt, neem dan contact op met P. van Bekkum).

Veel plezier met carnaval allemaall, drink een litertje op mij!
Alaaf, alaaf, alaaf!

Prins Bas d'n verste

  • 28 Februari 2014 - 15:43

    A.Lenzen:

    Hallo Bas.

    Het verhaal is niet alleen interessant maar ook nog op een hele leuke manier geschreven.
    Wat hebben we gelachen !
    Groetjes van ons allen.

  • 02 Maart 2014 - 17:48

    Opa En Oma:

    We hoeven je niet te vragen of het je daar bevalt. Uit de verslagen te lezen heb je het daar best naar je zin.
    Verder valt er niet veel nieuws te melden. De carnaval is erg rustig hier in Kerkrade.
    Morgen de grote optocht nog en dan is het bijna weer afgelopen.
    Veel succes in SA en tot schrijfs.

    groeten,

    Opa en Oma

  • 09 Maart 2014 - 14:36

    Suus:

    He bastjan, bassaasj, jaja de wonderen zijn de wereld nog niet uit.. Het is gelukt om jou te vinden op de com.
    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt al hadden we niet anders verwacht. Ben je al de tafelberg op gegaan? Ik zie je al rond rijden in jou autootje beetje crossen ofzoals jij zou zeggen beetje bouwen beetje mooi maken. We missen je natuurlijk en de gasten vragen ook naar je hoe je het daar hebt. Maar je weet....uit het oog maar niet uit het hart.
    Nou wij gaan een stukkie fietsen want ook hier hebben we geen last van een horror winter, alhoewel het is maar hoe je het bekijkt want 20 graden is best eng in de winter.

    Groeten van hennaasj en suusaasj xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 9288

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 10 Augustus 2016

Managementstage United Arab Emirates

07 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Stage Franschhoek, Zuid-Afrika

Landen bezocht: