The mothercity, cape the good hope and much more! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu The mothercity, cape the good hope and much more! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu

The mothercity, cape the good hope and much more!

Door: Bas Finders

Blijf op de hoogte en volg Bas

26 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Cheers everyone!

Ik ben net thuis van het werk en ik denk dat ik wederom genoeg inspiratie heb om een interessant verslag te typen! Het is alweer enige tijd geleden en ik ben alweer tienduizend ervaringen rijker.

Zoals mijn aanhef doet vermoeden gaat het Engels mij steeds beter af, ondanks dat ik nooit echt problemen heb gehad met Engels leer je in een aantal maanden zo ontzettend veel. Vooral het tempo en de vocabulaire worden ontzettend snel naar een hoger niveau getild. Ik merk nu dat ik redelijk omgeschakeld ben naar Engels, als iemand in het Nederlands begint te praten merk ik dat ik nu eerst 2 tellen moet denken in plaats van lekker Engels te ratelen. Ook denken en simpele dingen doe je vanzelf in het Engels na verloop van tijd (tellen bijvoorbeeld... ik kwam er laatst achter dat ik de nummers in het Engels denk als ik tel). Toch merk ik ook dat mijn Engels in gesprekken met meer diepgang nog wat beter kan. Soms moet je gewoon denken over het goede woord en met een omweg kun je jezelf dan wel uitdrukken maar dat is het dan nét niet.

Ik heb de afgelopen weken niet stilgezeten én ik zal de komende maanden ook niet stilzitten. Voor iedereen die mij 14 Juli wou komen ophalen van het vliegveld, doe maar niet! Ik heb besloten om mijn zomerplanning iets strakker te maken en tot 31 Juli hier te blijven, vervolgens ben ik 1 Augustus vast bijgeslapen, ik zal wel moeten, want voor de alwetende, welingelichte Veldhovenaar/Zilstenaar is dat de datum die gelijk een goed gevoel geeft. Ik mag Carnaval dan wel gemist hebben... maar dit laat ik niet voorbij gaan: ..... Wait for it .... ZILST KERMIS!!
En omdat ik niet verwacht dat ik warm of koud wordt van Nederland (alhoewel... koud worden is niet zo moeilijk in de lage landen) vertrek ik na iets meer dan een week in Nederland alweer naar Lissabon om vanuit daar neer te strijken in Albufeira a.k.a. Albufissa.

Zoals vermeld is in de alinea hierboven, ik heb het druk gehad. Het ritme waarin ik nu werk; 6 dagen werk / 2 dagen vrij / 6 dagen werk / 2 dagen vrij / etc. Ik begin om 11 uur 's ochtends en dan werk ik tot de keuken rond een uur of 11 in de avond weer steriel is. Geen pauze, dat is voor ambtenaren. Het werk is wel leuk, in de bar-keuken is het heel anders werken dan in het restaurant, bovendien zie ik ook room-service en ontbijt. Ik leer hier dus ook veel maar ondanks dat ben ik blij dat ik over 2 weken weer aan de slag ga in 'The Tasting Room'.

In mijn weekenden heb ik geprobeerd het ritme niet te verstoren en dat betekend dus; vollenbak op pad! Ik heb even terug moeten lezen waar ik al over geschreven heb, gelukkig is er nog genoeg om over te schrijven. Te beginnen met de moederstad, Kaapstad is echt zo ontzettend gaaf. Ik ben er nu 4 keer geweest, maar elk weekend denk ik erover om weer naar Kaapstad te gaan om meer te zien! Er is zoveel te zien... De tafelberg, Castle of good hope, V&A Waterfront kan ik al aanvinken op mijn checklist. Het hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) tot nu toe is de tafelberg! Dat 'ding' komt gewoon ineens uit de grond en gaat dan 1000 meter de lucht in! Bovenop is er genoeg te zien en het uitzicht is adembenemend. Ik wil sowieso nog een keer naar boven hiken in plaats van met de lift. Maar daar heb ik dan wel een bondgenoot voor nodig. Ook wil ik graag een nachtje in Capetown slapen om wat langer te kunnen blijven én het nachtleven te inspecteren.

Afgelopen weekend heb besloot ik met de auto naar 'die mees Suidwestelike punt van die vaste land van Afrika' te rijden. Onderweg gestopt in Hout Bay en Simon's Town, niet alleen prachtig uitzicht maar ook wild-life gespot.
''Wat heb je dan gezien Bas? Een leeuw? Een giraffe? Een aap?''
''Ik heb pinguins gezien, honderden pinguins''
In Simon's Town leven namelijk wilde pinguins die vanuit Antarctica naar het Zuiden van Australië, Zuid-Amerika en dus ook Afrika, trekken.

Ondanks deze tochten blijft ook Franschhoek nog altijd een van de mooiste plaatsen die ik ooit heb gezien. De omgeving heb ik nu redelijk goed uitgekamd máár op het culinaire gebied kan Franschhoek volgens mij nooit vervelen. Voordat je alle restaurants en Wine-Estates hebt bezocht heeft de helft alweer een nieuwe menukaart of zijn ze alweer verbouwd. Ik heb al een aantal prachtige Vineyards bezocht en heerlijke wijnen geproefd, overal netjes een flesje gekocht! Naast dit scala aan wijnen kom ik met enige regelmaat in de Elephant & Barrel Pub terecht en het feit dat ze mijn naam en biervoorkeur al weten bevestigd dat eens te meer.
Toen ik daar echter op een warme Maart-avond mijn leven zat de overdenken begon de live-band plots 'what shall we do with the drunken sailor' te spelen. Naast het feit dat ik natuurlijk begon mee te zingen moest ik gelijk denken aan mijn basisschooltijd. Dit liedje ken ik al zo lang en ik kan het nog steeds meezingen. Het is ondertussen bevestigd dat ik niet de enige ben die bij dit liedje direct terugdenkt aan; Meneer Berty! Ik kon het niet laten en dus bij deze, bedankt voor het leren van dit liedje! Als iemand hem toevallig als vriend op Facebook heeft, tag hem gerust. Ere wie ere toe komt.

Een van mijn collega's heeft mij uitgenodigd om zaterdag zijn bruiloft bij te wonen. Ik ben ontzettend benieuwd naar deze (zoals ze het zelf noemen;) 'Coloured wedding' en ik ben natuurlijk ook vereerd dat ik er bij mag zijn. Want naast het land, het werk en de rest is het ook heel interessant om de cultuur te leren kennen. Want tsja, cultuur hebben ze hier genoeg in Zuid-Afrika.

Het is helaas te hoogste tijd om er een eind aan te breien.
Ek heb nie meer inspiratie nie!
Baiie Baiie Baiie dankie voor het lezen!

Bas

Ps. Ik zal proberen hier ook foto's te uploaden maar alle foto's zijn te zien bovendien te zien op mijn facebook pagina!

  • 26 Maart 2014 - 23:51

    Marianne:

    hey Bas, wat maak je toch een hoop mee! ik ben eigenlijk stik jaloers dat ik dat vroeger niet mee heb kunnen maken.
    Maar daarom geniet ik zo van jou verhalen! en ja, ik vroeg aan Thom ken je dat liedje van die drunken sailor en hij begon meteen te zingen lol.
    ik wens je nog veel inspirerende weken en Geniet
    'lieve groetjes xx
    Marianne Kuyken

  • 27 Maart 2014 - 06:41

    Marida:

    Weer een mooi verhaal :))
    Geniet ervan, over een paar weken komen wij al dat moois ook bewonderen.
    Dikke kus, mams

  • 27 Maart 2014 - 08:33

    Caroline:

    Hey Bas,

    Mooi verhaal, ik hoop dat je de resterende maanden net zoveel plezier beleeft.

    Gr. Marco en Caroline.

  • 27 Maart 2014 - 09:57

    Marcus Linssen :

    Hallo bas
    ken je wel niet persoonlijk maar lees altijd je verslag als je moeder het op fb xet
    Ik vind het super dat je met zoveel plezier aan je opleiding bezig bent
    Mijn respect
    Ik hoop je hebt nog een mooie tijd daar en komt gezond en met veel ervaring terug
    Misschien zien we ons ooit live als we je ouders bezoeken
    Groet uit Kerkrade
    Familie Linssen

  • 27 Maart 2014 - 13:51

    Stef:

    Basje!

    Nondeju, je bent wel lekker bezig daar joh! Ik lees alleen nergens dat je al je vrienden uit Maastricht zo erg mist...
    Allez, dat vergeef ik je. Wij hebben ook weer allemaal leuke dingen gedaan zonder jou, dus het wordt misschien tijd om een keer te skypen?

    Houdios,


  • 27 Maart 2014 - 14:13

    Niels:

    Mooi verhaal bas, ze blijven interessant!!!

  • 27 Maart 2014 - 19:12

    Gerard:

    Hoi Bas,

    Lukt het koken niet of ben je de potten beu dan kan je altijd nog schrijver worden.
    Mooie verhalen alsof je er zelf bij bent. Nog een fijne tijd! Gerard.

  • 28 Maart 2014 - 10:32

    Opa En Oma:

    Hallo Bas,

    Jij bent je beroep misgelopen. Je had schrijver moeten worden, maar dat kan nog altijd.
    We missen nog steeds de foto's, hopelijk krijgen we ze gauw te zien en wat skypen betreft, je meldt je maar.
    Verder is hier alles rustig, het mooie weer is opkomst.

    groeten van

    Opa en Oma

  • 28 Maart 2014 - 20:17

    Henry:

    Jo Belson, heb je nu ook al een brei cursus gedaan?
    Je wordt daar echt een allrounder.

    Groeten vanuit het zonnige veldhoefen, Henry

  • 29 Maart 2014 - 11:11

    Suzanne:

    Hallo Bas,

    Bedankt voor al die mooie verhalen, ik geniet er met volle teugen van Helaas zit het er voor ons niet in om jou te komen bezoeken. We zouden dat moois, waar jij over vertelt het liefs met eigen ogen aanschouwen. Geniet van deze bijzondere ervaring.
    Lieve groeten van Suzanne ,Yves ,Maxim en Sophie.

  • 17 April 2014 - 23:43

    Suus:

    Haaidiebasaasj. Inderdaad weer een mooi verhaal. Je bent vast een goede gids wanneer jullie pap, mam en zus komen. En als die er zijn heb je meteen een bondgenoot (3?) om die berg op te hiken . Je maakt inderdaad lange werkdagen. Bij jou zijn de dagen lang en hier in brabant gaan we voor de lange nachten want je weet Brabantse nachten zijn lang. Vergeet je niet om paaseieren te zoeken want de paasdagen staan weer voor de deur.of komt die haas niet helemaal in africa? Kennen ze daar alleen hazen die een paar uur in de oven hebben gelegen? Lekker taai. Ben benieuwd naar jou volgende verhalen .de groeten van ons allemaal inclusief tante. Hen suus maris en carmen.

  • 04 Mei 2014 - 15:41

    Ger Cox:

    Gewldige verslagen

    Ger Cox

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 9291

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 10 Augustus 2016

Managementstage United Arab Emirates

07 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Stage Franschhoek, Zuid-Afrika

Landen bezocht: