Long time no see! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu Long time no see! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu

Long time no see!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

04 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Hi iedereen,

Een bijzonder goede avond vanuit Zuid-Afrika. Ik heb ontzettend veel te vertellen, dus maak je klaar voor een goed verhaal.
Voordat ik mijn grootse verhalen begin moet ik altijd even teruglezen waar ik ook alweer over geschreven heb (en waarover nog niet...).

Dat brengt mij bij de bruiloft waar ik heen zou gaan...
In één woord: 'Amazing', Het klinkt misschien raar maar het is niet te vergelijken met iets dat wij in Nederland zouden doen. Toen ik mentaal aan het voorbereiden was dacht ik er even aan om mijn driedelig pak aan te doen, gelukkig zei iets in mij dat, dat waarschijnlijk niet zo belangrijk is als in Nederland. Gelukkig maar, want de bruidegom 'overdressen' is nooit leuk. Het bruidspaar zag er ontzettend mooi uit, maar om het geheel samen te vatten; de rest van de gasten besteedde meer tijd aan het feesten. Wat het bovendien speciaal maakt was het feit dat we midden in ´het township´ waren. Een ervaring op zich, het is voor ons moeilijk voor te stellen hoe die mensen daar leven... de uitdrukking ´kartonnen doos´ is daar gewoon de werkelijkheid. Op het moment dat je dat ziet beloof je jezelf om nooit meer te klagen, maar het ligt toch anders volgens mij. Deze mensen hebben een hele andere (op veel vlakken ook betere) belevingswereld. Zij zijn blij met alles dat ze hebben en weten daarom dus ook op veel momenten meer te genieten van het leven. Ik zou nog veel langer kunnen schrijven over hoe de mensen hier ontzettend vriendelijk, interessant en speciaal zijn, maar dit is echt iets dat moeilijk te omschrijven is. Kortom, kom hier maar op vakantie (of nog beter, wonen) en je zult het zelf ervaren.

Voor iedereen die nu denkt 'ja maar het is zo gevaarlijk'. Nee dat is het niet! Alhoewel het anders is dan Nederland is het ook in Afrika maar een klein deel van de bevolking dat het verpest. Op sommige plekken lopen ook de 'locals' niet 's nachts rond, dus jij doet dat dan ook niet! (in mijn ogen worden 'locals' niet zo vaak overvallen omdat er gewoon minder te halen valt... zij hebben geen euro's maar relatief goedkope Rand en ze lopen al helemaal niet met een luxe fototoestel op hun buik rond, idiote touristen...).

Om verder te gaan met mijn mooie stage-verslag... De stage verloopt prima. Ik ben terug in de Tasting Room (Dat deze week is uitgeroepen tot 72e restaurant in de lijst van beste restaurants ter wereld) En dat is ontzettend gaaf. Mijn stagebegeleider is langsgekomen en samen kwamen we tot de conclusie dat mijn stage tot nu toe geweldig is.
Helaas bracht mij dit wel tot een schokkende gedachte, ik ben alweer halverwege... Alhoewel mijn verblijf is verlengd tot Eind Juli, moet ook ik eraan geloven, 'time flies when you're having fun'

Ik ben op dit moment flink aan het denken of ik niet de helft over sla. Maar voor meer informatie mag je natuurlijk altijd vragen stellen of een keer skypen. Vragen kunnen worden ingestuurd via deze website of enig ander medium. Dan heb ik gelijk iets om over te vertellen. Want ik kan nooit alles kwijt in deze 'notendop-verslagen'.

Ik wil jullie echter niet het idee geven dat ik nooit meer terug wil. Ik kijk ontzettend uit naar Juli/Augustus/September omdat er ook dan weer ontzettend gave evenementen aankomen en ik hoef dus niet stil te zitten (Dat doet Bassie niet graag). Ik zal daarom nu een korte alinea wijden aan de dingen die ik mis, want alhoewel je nog niet hoeft terug te willen, je kunt altijd dingen missen.

- Maastricht, Franschhoek is qua bourgondisme wederom een schot in de roos, maar Société Gastronomique, LBV en Amphitryon mis ik toch wel.
- Mijn vrienden en familie, omdat ik waarschijnlijk een probleem heb als ze niet in deze lijst staan. Grapje natuurlijk, ik kijk er naar uit jullie weer te zien!
- Nederland opzich, want wie wil er nou carnaval en koningsdag missen...
- Last but not least, Lunch-café Crème de la Crème in het citycentrum in Veldhoven. Waarschijnlijk de eerste plek waar ik een Nederlands biertje ga drinken als ik thuis ben. Ik denk behoorlijk vaak aan de crème, zowel sociaal als proffesioneel, ik heb ontzettend veel geleerd tot nu toe en kan niet wachten om het team weer te verrijken met mijn verse input (Als ik weer wordt aangenomen), van schoonmaaktricks (jaja Suus, wacht maar tot ik terug ben!) tot lekkere gerechten. Maar natuurlijk mis ik ook de toffe collega's, als ik in onze groepschat naar die ontzettend gave groepsfoto kijk kan ik maar aan een ding denken, ik hoop jullie op zilst kermis weer te zien! (En zoals ik gisteren van Jordanië geleerd heb: WIEEEEEEEEEH, ofzoiets)

Voor ik het vergeet te vertellen, ik heb tussendoor een weekendje Johannesburg geboekt. Vanwege het feit dat nonk Luuk daar was, voordat hij het mooie deel van Zuid-Afrika zou komen opzoeken.
Jo'burg was anders, Jo'burg is het lelijke schaap, of het zwarte kindje (mag ik dat zeggen?) van het land. Maar je moet er geweest zijn. Ik ben blij dat ik een ontzettend gaaf weekend heb gehad, maar de vibe is zo anders, overal kijkt men uit voor gevaar. En het feit dat het eigenlijke centrum van Jo'burg niet eens meer het centrum is en bijna onbegaanbaar wordt maakt het niet beter. Gelukkig zaten wij in een van de coolere buitenwijken en hebben we ons kostelijk vermaakt. Een vlotte samenvatting; Apartheidsmuseum, Sandton, Pretoria en het voortrekkersmuseum.
Ik moet al mijn collega's hier toch gelijk geven, ze zeiden van te voren dat ik blij zou zijn om weer terug naar de Western Cape te komen. Ze hebben gelijk, Johannesburg is niet mooi, het is niet zo sfeervol, maar het is wel speciaal. Een speciaal dankwoord moet ook wel uitgaan naar onze chauffeur Mike, ik ben uiteindelijk blij dat hij ons niet heeft omgebracht, want de meeste Hollanders zouden bij het zien van zijn bmw en uitstraling gelijk zijn weggerend. Maar wij bleven bij deze goudeerlijke man, die ontzettend goed kon vertellen wat we zelf ook konden lezen en bovendien behoorlijk slecht met namen was (vraag maar aan ome Sepp).

De klok tikt bijna de 3 aan, ik verwacht dus niet dat iemand nu nog gaat 'liken' en morgenvroeg moet ik al op tijd uit de veren omdat we naar Kaapstad gaan! Mijn ouders en zussie zijn namelijk hier en die hebben al een week kunnen genieten van dit mooie land. Morgen is de moederstad aan de beurt, Franschhoek wordt echter al om 10 uur van de buitenwereld afgesloten in verband met een marathon, dus ik moet al op tijd naar Kaapstad. Ik zou willen schrijven dat ik ontzettend uitkijk naar het moment dat ik mijn ouders kan laten zien wat ik hier doe, maar mijn verslag is wederom laat, dus ze hebben de helft al gezien. De vraag is alleen nog: Wat smaakt beter, een Afrikaanse braai bij mij thuis of een 8-gangen fine-dining @ the tasting room. Donderdag mogen ze alweer aanschuiven in het restaurant en guess who's joining, ik ga namelijk mee! Heel erg gaaf om te zien hoe de bediening en de hele ervaring van de andere kant uit ziet.

Choed, ik zal binnenkort weer wat foto's maken en toevoegen.
Als er vragen zijn hoor ik deze graag.
Een goede nacht voor nu! Ondanks de timing hoop ik dat jullie weer allemaal lekker kunnen lezen!

Tot ziens,
Bassie

p.s.
Ontzettend triest dat Ajax weer de eredivisie wint en nog veel triester dat Roda degradeert. Blij dat ik er niet ben. ;)

  • 04 Mei 2014 - 16:32

    Agnes:

    Hallo Bas,

    Groetjes, en voor allen fijne vakantie .

  • 05 Mei 2014 - 14:15

    Opa En Oma:

    Hallo Bas,

    Een mooi verslag.
    Loopt alles nog naar wens?
    Hoe is het met je oom? Hebben de leeuwen hem nog niet opgegeten?
    Doe de groeten aan allemaal.

  • 29 Mei 2014 - 21:23

    Suus:

    Hee bas. Wederom een mooi verhaal, ik ben benieuwd naar jou schoonmaak geheimen. Ik pleit bij azijn. Jaja die wieeeeeeeuw komt me bekend
    voor. Karlijn kan het niet meer aan horen ken je na gaan hoe vaak ze het aan heeft moeten horen..Hen zat vanmorgen in z'n purple chair en toen zagen we jullie pap voorbij wandelen en ook vanavond kwam pasj voorbij met blaf, we moesten aan jou denken vandaar even een berichtje...Zeker je eerste biertje bij de creme en zeker ben je van harte welkom! We kijken er naar uit om je weer te zien en al je verhalen te horen.

    See you soon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 9290

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 10 Augustus 2016

Managementstage United Arab Emirates

07 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Stage Franschhoek, Zuid-Afrika

Landen bezocht: