Last but not least! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu Last but not least! - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu

Last but not least!

Door: Bas Finders

Blijf op de hoogte en volg Bas

30 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Dus, daar zit ik dan...
Het lijkt wel gisteren dat ik hier aankwam en mijn eerste biertje wegdronk terwijl het 35 graden was.
Nu, een half jaar later, zal het weer nog steeds beter zijn dan in Nederland, vandaag is het namelijk gewoon 25 graden, volle zon en als ik de foto's van Nederland de afgelopen dagen bekijk lijkt het wel alsof de deltawerken een gezamelijke arbeidsstaking houden.

Maargoed, mijn laatste weken waren prima... Zoals ik al een beetje over mijn supervakantie verteld heb. Met mijn Volkswagen in de vijfde versnelling en 'radar love' uit de speakers heb ik in 2 weken tijd 1975 kilometers afgelegd. Vanuit Franschhoek tot Addo Elephant park en terug door het binnenland. Ongelooflijk hoe om de 10 kilometer de natuur volledig verandert. Adembenemde bergen, rechte wegen van 50 kilometer, overstekende bavianen op de snelweg. Het kan allemaal.

Ontzettend veel mensen ontmoet, wat wel prettig was aangezien ik de uitdaging aanging om gewoon in m'n eentje te gaan reizen. Dat is me bijzonder goed bevallen. Lekker chil, doen wat je zelf wilt, geen gezeik én lekker genieten, maargoed met vrienden op vakantie heeft ook zeker voordelen.

Na mijn vakantie moest ik nog 3 weken werken en dat voelde een beetje als een anticlimax. Net een lekkere vakantie achter de rug én alweer bijna naar huis, maar toch nog 3 weken werken. Dat is niet veel... maar je moet het wel doen. Ik heb wel van het werk genoten en ik besefte me steeds meer dat ik iedereen toch wel ga missen ook besefte ik me dat ik een half jaar nog nooit zo snel heb beleefd als dit half jaar... ongelooflijk snel, is het voor mijn gevoel gegaan TOTDAT het moment komt dat je gaat aftellen in dagen... dan gaan de dagen ineens veel trager.

Afgelopen maandag heb ik mijn Zuid-Afrikaanse checklist voltooid. Hermanus, de walvishoofdstad. Een mooi dorp op een klif in een mooie baai. Van Juli tot September komen de walvissen in deze baai en alhoewel September de beste maand is om walvissen te spotten zijn we toch nu al gegaan... op September kan ik niet wachten. Onze planning was om lekker te ontbijten en daarna maar een goede plek op te zoeken voor het zoeken van walvissen. Toen we na het ontbijt echter al zeker 5 walvissen hadden gezien zijn we na een korte wandeling maar bij de plaatselijke rooftop cocktailbar gaan zitten. Walvissen konden we vanaf daar net zo goed zien. Ontzettend gaaf hoe dicht die beesten eigenlijk bij de kust komen. Over het algemeen zie je vaak een kop, staart of waterstraal boven het oppervlakte van het water uitkomen, maar soms komen ze ook volledig aan het oppervlakte en dan zie je pas hoe immens groot die beesten zijn. De rest van de middag stond volledig in het programma van walvissen (Lees: 'Bier drinken'). Helaas is het praktisch onmogelijk om vanaf wal een goede foto te produceren van een walvis, met veel geluk krijg je een staart op de foto maar over het algemeen zie je alleen een zwart vlekje waarvan je zou zweren dat het veel kleiner is dan wat je in werkelijkheid ziet, dit resulteert in een ongecontroleerde fotoshoot en bij het terugkijken vraag je je af waarom je ook alweer 1000 foto's van de zelfde (overigens wonderschone) baai gemaakt hebt.

En dan... zit het er op. Vanavond 23:25 vertrek ik met KLM vanaf Kaapstad en morgen rond 11 uur 's ochtends sta ik na 175 dagen weer met beide voeten op de platte Nederlandse grond.
Rest mij dus alleen nog te zeggen dat ik iedereen in Zuid-Afrika dankbaar ben, dat dit land vol met interessante cultuur, geweldige mensen en adembenemende ongerepte natuur zeker een aanrader is voor iedereen.

TOT MORGEN!

Bas


p.s. Zuid-Afrika heeft best een gaaf volkslied, het enigste volkslied gezongen in meerdere talen, ik ken het ondertussen uit mijn hoofd en zal het binnenkort wellicht eens ter gehore brengen:



(Xhosa)
Nkosi sikelel' iAfrika
Maluphakanyisw' uphondo lwayo,
(Zoeloe)
izwa imithandazo yethu,
Nkosi sikelela, thina lusapho lwayo.

(Zuid-Sotho)
Morena boloka setjhaba sa heso,
O fedise dintwa le matshwenyeho,
O se boloke, O se boloke setjhaba sa heso,
Setjhaba sa, South Afrika - South Afrika.

(Afrikaans)
Uit die blou van onse hemel,
Uit die diepte van ons see,
Oor ons ewige gebergtes,
Waar die kranse antwoord gee,

(Engels)
Sounds the call to come together,
And united we shall stand,
Let us live and strive for freedom
In South Africa our land.

Bekijk ook dit gave filmpje van het nationale rugby-elftal: De springboks.
http://www.youtube.com/watch?v=Juw0yZHjG1Q
Degene die het zingt klinkt een beetje als een 'joost' (Als je begrijpt wat ik bedoel) maargoed daar gaat het niet om.





  • 30 Juli 2014 - 19:11

    Marida:

    Mooi....goede vlucht en tot morgen x

  • 30 Juli 2014 - 21:41

    Peggy Schaeps -leunissen:

    Super! Een hele goede vlucht en welkom thuis!

  • 31 Juli 2014 - 06:36

    Opa En Oma:

    welkom thuis. we zullen een pilsje op je drinken bij oma's verjaardag.

    groeten,

    opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 9282

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 10 Augustus 2016

Managementstage United Arab Emirates

07 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Stage Franschhoek, Zuid-Afrika

Landen bezocht: