Winter is here! NOT - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu Winter is here! NOT - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Bas Finders - WaarBenJij.nu

Winter is here! NOT

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

21 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Garden Route

Morre Morre hulle!

Iedereen kijkt vast en zeker uit naar een nieuw verhaaltje van hun favoriete maat, neef, zoon, kleinzoon, collega, mede-student!
IK WIL NIET MEER NAAR HUIS :'(
Dat denk ik nu... de laatste weken stage waren leuk, ik voel me onderhand echt een deel en toegevoegde waarde voor het team. Mijn vrijetijd was niet erg vrij... Ik heb nog geen seconde stilgezeten. En ik heb een week meegelopen bij 'Bread & Wine' het restaurant van charcuteriekoning Neill Jewell. Salami, ham vanalles! Daarnaast heb ik ontzettend veel broden leren maken en ondanks dat ik later echt niet heel m'n leven in een keuken wil werken, is er niets mooier dan het verdiende schoonmaakpilsje (Bovendien zeg nou zelf; niets ruikt en smaakt beter dan vers brood).

Een aantal weken geleden (misschien zelfs al een maand of meer) heb ik de eer gehad om in The Tasting Room te eten, wauw, wat gaaf! Ik wist al wel wat fine dining was, maar dit was heel cool. Ik wist van te voren niet wat ik ging eten, alhoewel ik wel kon gokken. Het keukenteam haalde echter alles uit de kast en wist me alsnog te verrassen. De wijnen (en cocktail en bier )daarbij waren subliem en de service was professioneel, maar nog veel meer gastvrij en grappig.
Het 8-gangen menu:

- Verschillende snacks , waaronder tuilles van Ui en rode biet met zwarte peper en olijfolie 'sneeuw'

***

- Groene Kruiden Soep met garnituur van flespompoen, gefermenteerde flespompoenpuree en lactose-flespompoen

***

- Bloemkool, dit gerecht is niet goed uit te leggen, LEGENDARISCH, mijn favoriet, ondanks dat het vegetarisch was. Onder andere: bloemkoolchips, amasi/bloemkool puree, tomatenconfit.

***

- Paternoster kabeljouw, Sous-vide kabeljouw met 'braaiolie' (Aioli met gemaakt met bbq-olie zodat het een erg houterige, bbq smaak krijgt), Mosselcustard en mosselzand.

- Cape Malay Curry Zeebaars, Zeebaars met Kaapse curry en puree van Dahl, Pickled seeds en cherry tomaatjes.

***

- Eend, moeilijk lekkere eend, met een puree van boerenkinders (jazeker, de brandewijn dingen die je in Nederland kunt kopen) en eendenjus

***

- Lamswangetje, met krokante aubergineschil, sabaillon en zwarte knoflookpuree.

***

- Geitenkaas, met linzaadcrackers, vijgen en netelpuree.

***

-Sneeuwglobe met bevroren meringue van NumNum, NumNum confit en nog meer NumNum.

***

- Koffie en cakes, waaronder sesamtoffee's


Het hotel is nu gesloten, vanwege het feit dat Franschhoek in Juni gewoon levenloos is. Geen touristen, wijnseizoen voorbij, locals op vakantie. De enige overgeblevenen in de pub zijn dan ook de 'chefs'.
Niemand bezoekt echter de restaurants, dus die gaan dicht en de chefs naaien er dan ook uit.
LQF maakt ook elke dag eten voor de kindjes van de creches in de omgeving, die kunnen we nu natuurlijk niet laten verhongeren en dus heb ik een aantal dagen eten gemaakt en weggebracht. Leuk om die kindertjes in de creches zo dankbaar te zien.

Now for something completely different; Ik ben blij dat het WK begonnen en heb onze mannen flink toegejuichd in de Elephant & Barrel. De lokale pub.
Leuk om te zien dat er ineens meerdere oranje shirtjes waren en dat de hele pub met ons mee begon te juichen, 5 keer maarliefst mocht ik mezelf trots van mijn barkruk gooien om al springend een aantal high-fives te ontvangen.
De rest van het WK zal ik op andere plekken in Zuid-Afrika bekijken want ik heb namelijk vakantie! Na Kaapstad, de wijnlanden en Johannesburg is er toch nog genoeg te zien. De garden route naar Port Elizabeth en het Addo Elephant national Park (Grootste safaripark na Kruger national park). In 2 weken tijd zal ik met mijn VW golf deze kuststreek onveilig maken. Een aantal mooie natuurgebieden, dorpjes en steden zullen de revue passeren. Ook kan ik dan eindelijk mijn safari doen, zodat ik niet naar huis hoef zonder foto's van een olifant. Vanuit Port Elizabeth zal ik daarna door het binnenland (de droge Karroo) weer neerstrijken in de wijnlanden.
In het binnenland vooral grote boerderijen, prachtige bergpassen en meer wilde beesten. Deze roadtrip is eergisteren begonnen en ik zit nu in een traditioneel Afrikaans hutje ergens in de stad George.
De eerste 2 dagen waren geweldig. Mijn eerste stop in het kleine dorpje Swellendam was vooral om ervoor te zorgen dat ik niet gelijk 500km moest rijden in mijn eentje. Dit bleek wel een leuk dorpje en ik heb zelfs al een museum bezocht. Dit ging natuurlijk weer over de VOC maar dat blijft redelijk interessant. De dag erna kon ik doorrijden naar Mosselbay, een mooie baai aan de oceaan waar ik een heel tof backpackerhotel gevonden had, een aantal biertjes verder... vandaag doorgereden naar George, een stadje niet veel verder... HELEMAAL NIETS TE DOEN. Ik heb geen idee waarom, maar alles wat ze hier aanbieden zijn tours naar mosselbay, laat ik daar nou net gisteren al geweest zijn. Erg industrieel en bovendien saai. Het hotel is wel mooi en mijn televisie zend voetbal uit, die minibar is niet duur, het zwembad ligt mooi in het zonnetje, de temperatuur is uiterst aangenaam en er moest nog wat schoolwerk worden gedaan. Oftewel een relaxt dagje kan altijd. Morgen maar vroeg op om naar een reptielboerderij te gaan, vervolgens naar het kleine, maar wonderschone, Wilderness.

De autoritten zijn niet saai, mijn autoradio aangesloten op mijn telefoon (Of andersom), Neerlands trots in de vorm van 'Radar Love' en natuur die om de 10 km verandert. Adembenemend.

Ik merk wel dat ik langzaam uit de Westerse Kaap wegrijdt richting het Oosten. Want op het Zuidelijk halfrond is het nu winter, in Zuid-Afrika alsnog de droogste maanden zonder regen. Behalve dan in Kaapstad, daar kan het in de winter flink spoken. Sneeuw op de bergen, flinke regenpartijen en temperaturen rond de 10 graden zorgen ervoor dat de lokale bevolking nog beter leert klagen dan de gemiddelde Nederlander. Als de zon daarintegen schijnt wordt het al gauw 20 graden en dat zorgt ervoor dat mijn meest gebruikte zin de afgelopen weken is; 'I'm from Holland, this is not cold'
Nu ik verder naar het drogere Oosten rijdt wordt die uitspraak ook niet meer nodig. Hier is het nog steeds zonnig, al 2 dagen 25 graden en gelukkig weinig wind. Toch is het winter, om 18 uur is het namelijk gewoon donker, zoals ik het gewend ben in December. Dat is behoorlijk raar want de temperatuur zal ongeveer hetzelfde zijn als bij jullie in Nederland en toch zitten jullie nog tot 21 uur in de zon.

Na mijn twee en 'n halve week vakantie hoef ik nog maar 3 weken te werken, 4 dagen vrij om mijn spullen te pakken. Waarschijnlijk nog 'n weekendje naar Kaapstad omdat die plek gewoonweg fantastisch is, ik kan er niet vaak genoeg komen. En dan vliegt op 30 Juli om 23:25 de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij met Bas aan boord terug naar Holland.

Vergeet niet vragen te stellen, mochten jullie geinteresseerd zijn.

Groetjes,
Bas




  • 21 Juni 2014 - 18:30

    Marida:

    Weer een mooi verhaal Bas.
    Geniet van je vakantie en geef Jack een dikke knuffel als je in Crislin bent ;)

  • 21 Juni 2014 - 19:07

    Opa En Oma:

    Hallo Bas,

    Mooi verhaal, geniet van je vakantie.

    groeten van
    Oma en Opa

  • 27 Juni 2014 - 18:06

    Agnes:

    Hallo Bas,

    Fijne vakantie en de groetjes van ons allen.

  • 08 Juli 2014 - 15:53

    Henry:

    Jo Belson, tsjonge wat een avonturen maak je daar mee! Volgens mij vliegt de tijd daar om. Voor dat je het weet ben je weer in Zilst in actie! en denk je dat het alleen maar een super mooie droom was.
    We kijken uit naar jouw veilige thuiskomst zodat we ook daar weer het glas op kunnen heffen.

    Groeten van het (bijna) voltallige Crème team X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 9299

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 10 Augustus 2016

Managementstage United Arab Emirates

07 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Stage Franschhoek, Zuid-Afrika

Landen bezocht: